Önkormányzat Képviselő-testületének 11/2014.(XII.31.) önkormányzati rendelete

BEVEZETŐ

Hatályos: 2020. 12. 12- 2021. 12. 31

Önkormányzat Képviselő-testületének 11/2014.(XII.31.) önkormányzati rendelete

a Szervezeti és Müködési Szabályzatról

2020.12.12.

Szemenye község Önkormányzata Képviselőtestülete a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CVXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el.

I. Fejezet

Az önkormányzat és feladatai

1. Az Ön kormányzat elnevezése, székhelye és jelképei

1. § . /1/ Az önkormányzat hivatalos megnevezése:

SZEMENYE KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATA

/továbbiakban: önkormányzat/

/2/ Az Önkormányzat székhelye: 9685 Szemenye, Fő u. 80
/3/ Az Önkormányzat hivatalának neve:Kámi Közös Önkormányzati Hivatal /továbbiakban: hivatal/

2. § Az önkormányzat jelképei: címer és a zászló.

/1/ Az önkormányzat pecsétje: kör alakú, benne Magyarország címerével ellátott „Szemenye község Önkormányzata” körfelirat található.
2. Az Önkormányzat feladatvállalása

6. § /1/ Új közszolgáltatási feladat felvállalása előtt előkészítő eljárást kell lefolytatni, melynek során meg kell vizsgálni a feladat ellátásának anyagi, személyi és technikai feltételeit. Az előkészítő eljárást a képviselőtestület döntésétől függően a polgármester, illetve az alpolgármester folytatja le.

/2/ Az előkészítő eljárás eredményét összegző előterjesztés csak akkor terjeszthető a képviselőtestület elé, ha az tartalmazza a feladat felvállalásával elérendő célokat és az /1/ bekezdésben említett feltételeket.

7. § /1/ A képviselőtestület által a polgármesterre átruházott hatásköröket az SZMSZ 1. sz. melléklete tartalmazza.

9. § A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén a képviselő-testületet a korelnök hívja össze és vezeti.

10. § /1/

A képviselő-testület ülésére tanácskozási joggal meg kell hívni:
a) a napirend előadóját,
b) akinek meghívását a polgármester és a testület indokoltnak tartja,
c) önszerveződő közösségek”
/2/ A meghívottak tanácskozási joggal vesznek részt a képviselő-testület ülésén.
/3/ A rendes ülések és a rendkívüli ülések hivatalos helyszíne a hivatal tanácskozóterme 9685 Szemenye, Fő u. 80
/4/ A képviselőtestület évente kötelezően 6 alkalommal ülésezik.

11. § /1/ A képviselőtestületi ülés írásos meghívóját, illetve az egyes napirendi pontokhoz kapcsolódó előterjesztéseket a képviselőknek, a tanácskozási joggal meghívottaknak olyan időpontban kell megküldeni, hogy azok azt az ülés előtt legalább 3 nappal megkapják.

/2/ Halasztást nem tűrő esetben az ülés előtt 24 órával is kiküldhető a meghívó. Erre bármilyen célszerű értesítési mód igénybe vehető, a sürgősség okát azonban a meghívottal mindenképpen közölni kell.
/3/
A polgármester a képviselőtestületi ülések időpontjáról a lakosságot az ülés előtt 3 nappal
a Hivatal hirdetőtábláján elhelyezett hirdetménnyel tájékoztatja.
A tájékoztatásnak tartalmaznia kell a testületi ülések időpontját, helyét és napirendjét.

12. § A közmeghallgatás időpontjáról szóló meghívót a lakóházakhoz kézbesített szórólapon

kell nyilvánosságra hozni a közmeghallgatás előtt 3 nappal.

13. § A képviselőtestület az ülés napirendjéről vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel határoz.

14. § . (1) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, amelynek során:

a) az előterjesztő a napirendhez a vita előtt szóbeli kiegészítést tehet.

b) az előterjesztőhöz a képviselő-testület tagjai és a tanácskozási joggal résztvevők kérdéseket intézhetnek, amelyekre az előterjesztő köteles választ adni.

c) Vita során az ülés vezetője valamennyi félnek köteles biztosítani egyszeri alkalommal a viszontválasz lehetőségét.

(2) A képviselő-testület tagjai a vita lezárásáig bármely előterjesztéshez módosító indítványt nyújthatnak be a képviselő-testülethez.

(3) Az előterjesztő – figyelemmel a vitában elhangzottakra – az előterjesztésben szereplő javaslatot, illetve a módosító javaslatot benyújtó javaslatát a vita bezárásáig megváltoztathatja, vagy azt a szavazás megkezdéséig visszavonhatja.

15. § Az ülés vezetője a testületi ülés vezetése során:

a.) megnyitja, illetve berekeszti az ülést,
b.) megállapítja az ülés határozatképességét és az ülés időtartama alatt folyamatosan figyelemmel kíséri azt,
c.) amennyiben az ülés vezetője határozatképtelenséget észlel, úgy a polgármesternek 8 napon belül intézkednie kell az ülés ismételt összehívásáról,
d.) javaslatot tesz az ülés napirendjére,
e.) az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat
egyenként bocsátja szavazásra úgy, hogy előbb a vitában elhangzott módosító,
kiegészítő, majd az előterjesztésben szereplő határozati javaslatról dönt a testület.
f.) döntésre alkalmas módon összegzi az elhangzott javaslatokat,
g.) megállapítja a szavazás eredményét.

16. § /1/Az ülés vezetője a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát.

/2/A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerül sor.
/3/ A felszólalás során az előterjesztésben szereplő önkormányzati rendelethez vagy határozati javaslathoz a képviselő, illetve a tanácskozási joggal meghívottak módosító javaslatot terjeszthetnek elő.
/4/ Az előterjesztő a javaslatot, illetve a képviselő a módosító javaslatot a vita bezárásáig
megváltoztathatja és a szavazás megkezdéséig azt bármikor visszavonhatja.
/5/ Ugyanazon napirend keretében a polgármester ismételt felszólalást engedélyezhet.
/6/ A polgármester soron kívüli felszólalást is engedélyezhet.
/7/ A vita lezárására, a hozzászólások időtartamának korlátozására a testület bármely tagja tehet javaslatot. E javaslatról a testület vita nélkül határoz. A vita lezárása után a napirend előadója válaszol a hozzászólásokra.
/8/ A vita lezárása után, a határozathozatal előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a javaslatok
törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.

17. § /1/ A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.

/2/ Nyílt szavazás esetén bármely képviselő indítványára egyszerű szótöbbséggel név szerinti szavazás rendelhető el. Név szerinti szavazás esetén a polgármester felolvassa a képviselőtestületi tagok névsorát, a képviselő válaszát „igen”-nel, „nem”-mel vagy „tartózkodom”-mal adja meg.
/3/ A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon, arra kijelölt helyiségben és urna igénybevételével történik.
/4/ A titkos szavazásról külön jegyzőkönyvet kell készíteni,amelynek tartalmaznia kell:
1. a szavazás helyét, napját, kezdő és befejező időpontját,
2. a szavazatszedő bizottság tagjainak nevét és tisztségét,
3. a szavazás során felmerült körülményeket.

18. § /1/ Az ülést vezető feladata a tanácskozás rendjének fenntartása. Ennek érdekében feladatai a következők:

a.) a tanácskozás időtartama alatt mindvégig törekszik a vita gyors, érdemi
eldöntésére, és
b) figyelmezteti a hozzászólót, ha eltért a tárgyalt témától.
/2/ A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok a számukra kijelölt helyen tartózkodhatnak. A tanácskozás rendjének megzavarása esetén az ülés vezetője rendreutasíthatja a rendzavarót, ismétlődő rendzavarás esetén pedig az érintettet a terem elhagyására kötelezheti.

19. § /1/ A képviselőtestület tagjai a testület ülésén a polgármesterhez, az alpolgármesterhez, a bizottságok elnökeihez valamint a jegyzőhöz önkormányzati ügyeken, szóban vagy írásban interpellációt terjeszthetnek elő. Interpellációt valamely döntés végrehajtása tárgyában, vagy intézkedés elmulasztása esetén lehet előterjeszteni.

/2/ Az interpellációt a polgármesternél lehetőleg az ülést megelőző 15 nappal vagy az ülésen, a napirend megtárgyalásának megkezdése előtt kell benyújtani. A polgármester az interpellációt haladéktalanul továbbítja a címzettnek.
/3/ Amennyiben az interpellációt a képviselőtestület ülését megelőző 15 napon belül nyújtják be, az érintettnek csak abban az esetben kell az ülésen választ adnia, ha a válaszadás előzetes vizsgálatot nem igényel. Ellenkező esetben az ülést követő 15 napon belül írásban kell választ adni, és ennek tartalmáról a soron következő ülésen tájékoztatást adni.
/4/ A képviselőtestület ülésén az interpellációra adott válasz elfogadásáról először az interpelláló nyilatkozik. Ha az interpellációra adott választ az interpelláló nem fogadja el, a képviselőtestület vita nélkül egyszerű szótöbbséggel dönt az elfogadásról vagy a kérdés további napirenden tartásáról.

20. § Amennyiben a képviselőtestület az interpellációra adott választ elutasítja, elrendeli az interpelláció tárgyának részletes kivizsgálását, melybe az interpelláló képviselőt is be kell vonni.

21. § A képviselőtestület üléséről készült jegyzőkönyv a jogszabályban meghatározottól bővebb tartalmi elemeket nem tartalmaz.

22. § /1/ Önkormányzati rendelet megalkotását kezdeményezheti:

a.) a képviselő,
b.) a polgármester,
c.) az alpolgármester,
d.) a képviselőtestület bizottsága,
e.) a jegyző.
/2/ A kezdeményezést a polgármesternél kell benyújtani.
/3/ Az önkormányzati rendelet-tervezet elkészítése a jegyző feladata.
/4/ A rendelet-tervezet elkészítéséhez a lakosság legszélesebb körét érintő kérdések szabályo-
zásánál a Képviselő-testület elveket, szempontokat állapíthat meg.
/5/ A jegyző – a polgármester egyetértése esetén – a rendelet-tervezetet a képviselőtestület elé terjeszti.

23. § /1/ A rendeletet a Hivatal épületében lévő hirdetőtáblán történő kifüggesztéssel a jegyző hirdeti ki.

/2/ A kihirdetés időpontja a hirdetőtáblára történő kifüggesztés napja.

24. § A képviselő köteles a napirendi pont tárgyalása kezdetén bejelenteni személyes érintettségét.

(2) A személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettség elmulasztásának

jogkövetkezménye, hogy a tudomásra jutást követően a soron következő ülésen ismertetni kell.
(3) Ezt követően a képviselő-testület azt a döntést, melyben a személyesen érintett képviselő
szavazott visszavonja és újratárgyalja.”

25. § /1/A képviselőtestület tagjait a Mötv-ben és az SZMSZ-ben rögzített jogok és kötelezettségek illetik meg, illetve terhelik.

/2/ A képviselőtestület az önkormányzati képviselőknek járó tiszteletdíjat külön rendeletben állapítja meg.

26. § /1/

A képviselő köteles:
1. tevékenyen részt venni a képviselőtestület munkájában és ennek érdekében a polgármesternél előzetesen bejelenteni, ha a testület ülésén nem tud megjelenni, illetőleg egyéb megbízatásának teljesítése akadályba ütközik,
2. felkérés alapján részt venni a testületi ülések előkészítésében, valamint a különböző vizsgálatokban,
3. a tudomására jutott állami, szolgálati, üzleti titkot megőrizni (titoktartási kötelezettsége a megbízatásának lejárta után is fennáll)
4. a vele szemben fennálló összeférhetetlenségi okot, méltatlanságra adó okot a polgármesternek haladéktalanul bejelenteni.

27. § /1/ A vagyonnyilatkozatot az Összeférhetetlenséget és Vagyonnyilatkozatot , MéltatlanságotVizsgáló Bizottság tartja nyilván és ellenőrzi.

/2/ A képviselő vagyonnyilatkozata nyilvános. A képviselő hozzátartozójának nyilatkozata nem nyilvános, abba csak a bizottság tagjai tekinthetnek be az ellenőrzés céljából.
/3/ A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárást, az összeférhetetlenséggel kapcsolatos ügyeket, a méltatlansággal kapcsolatos ügyeket a Összeférhetetlenséget és Vagyonnyilatkozatot , Méltatlanságot Vizsgáló Bizottságnál bárki kezdeményezheti. Az eljárás eredményéről a bizottság tájékoztatja a soron következő ülésen a képviselőtestületet.

28. § /1/ A képviselőtestület – meghatározott önkormányzati feladatok ellátására – állandó vagy ideiglenes bizottságokat hozhat létre.

29. § A képviselőtestület a következő állandó bizottságokat hozza létre:

1. Összeférhetetlenséget és Vagyonnyilatkozatot Vizsgáló Bizottság, létszáma 3 fő (3 fő képviselő)

30. § /1/ A bizottság ülését az elnök hívja össze és vezeti le.

/2/ A bizottságot 8 napon belüli időpontra össze kell hívni a képviselőtestület határozata alapján, illetve a polgármester, vagy a bizottsági tagok több mint felének napirendi javaslatot is tartalmazó indítványára.
/3/ A bizottsági ülésekre állandó meghívott a polgármester, az alpolgármester, a jegyző, valamint a hivatal érintett ügyintézője.

31. § A polgármester megbízatását társadalmi megbízatásban látja el.

32. § /1/ A polgármesternek a képviselőtestület működésével összefüggő feladatai:

1. segíti a képviselőtestület tagjainak a munkáját,
2. szervezi a településfejlesztést és közszolgáltatásokat,
3. biztosítja a demokratikus helyi hatalomgyakorlást és a közakarat érvényesítését.
/2/ A polgármester a jogszabályokban és az e rendeletben meghatározott hatáskörein túl:
1. ellátja az önkormányzat nemzetközi kapcsolataival összefüggő protokolláris feladatokat,
2. nyilatkozatokat ad a hírközlő szerveknek,
3. gondoskodik a képviselőtestület és szervei, valamint az intézmények munkáját, céljait hitelesen és tárgyilagosan bemutató, a község érdekeinek megfelelő propaganda tevékenység kialakításáról,
4. ellátja a törvényben megfogalmazott honvédelmi és polgári védelmi feladatokat.

32. § /2/

A polgármester a jogszabályokban és az e rendeletben meghatározott hatáskörein túl:
1. ellátja az önkormányzat nemzetközi kapcsolataival összefüggő protokolláris feladatokat,
2. nyilatkozatokat ad a hírközlő szerveknek,
gondoskodik a képviselőtestület és szervei, valamint az intézmények munkáját, céljait hitelesen és tárgyilagosan bemutató, a község érdekeinek megfelelő propaganda tevékenység kialakításáról

33. § /1/ Az alpolgármesterek száma 1 fő képviselő.

/2/ Az alpolgármester megbízatását társadalmi megbízatásban látja el.

34. § A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén

- legfeljebb hat hónap időtartamra – az igazgatási ügyintéző, középfokú végzettségű köztisztviselő látja el a jegyzői feladatokat.

35. § A képviselőtestület szükség szerint, de legalább évente 1 közmeghallgatást tart az alábbi szabályok figyelembevételével:

a.) a közmeghallgatás alkalmával az állampolgárok és a településen működő társadalmi szervezetek, egyesületek, helyi civil szerveződések kérdéseket intézhetnek, illetőleg közérdekű javaslatokat tehetnek.
b.) a közmeghallgatás pontos időpontjára vonatkozó javaslatot a polgármester a közmeghallgatás napirendjével egyidejűleg terjeszti elő.

36. § /1/ A közmeghallgatást az ülés vezetője a képviselőtestület ülésére vonatkozó szabályok szerint vezeti.

/2/ A közmeghallgatáson feltett kérdésekre, javaslatokra lehetőleg azonnal, de legkésőbb 15 napon belül írásban kell válaszolni.
/3/ A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, amelye értelemszerűen vonatkoznak a képviselőtestület jegyzőkönyvére irányadó szabályok.

37. § A képviselő - testület előre meghatározott közérdekű tárgykörben, illetve a jelentősebb döntések sokoldalú előkészítése érdekében az állampolgárok és a társadalmi szerveződések közvetlen tájékoztatása céljából lakossági fórumot. A fórumról jegyzőkönyv készül, melyet valamennyi képviselő megkap. A lakossági fórumról, témájáról, helyéről és idejéről az érintetteket a közmeghallgatásra vonatkozó szabályok szerint kell tájékoztatni. A lakossági fórumot a polgármester vagy az általa megbízott személy vezeti. A lakossági fórum témájáról, helyéről és idejéről a hirdetmény megküldésével a képviselőket tájékoztatni kell.

A lakossági fórumra a jegyzőt, a civil szervezet vezetőjét meg kell hívni.

38. § . (1) Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény a végrehajtására kiadott 368/2011../XII.31./ Kormányrendelet, továbbá a költségvetési szervek belső kontroll-rendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011./XII.31./ Korm. rendelet alapján Szemenye község Önkormányzata és az általa irányított költségvetési szervek és közfeladatok belső ellenőrzését külső erőforrás bevonásával látja el.

39. § . Az önkormányzat kötelezően ellátandó és önként vállalt feladatait – kormányzati funkciók szerint a 2. melléklet tartalmazza.

40. § Ez a rendelet 2015. január 1. napján lép hatályba.

1. melléklet

1.Közérdekű foglalkoztatással kapcsolatos feladatok ellátása;
2.Közfoglalkoztatással kapcsolatos feladatok ellátása
3.Elrendeli az általa megállapított és jogosulatlanul felvett ellátás visszafizetését;
4.A szociális rendelet szerint dönt a települési támogatás, rendkívüli települési támogatás, egyéb települési támogatás, étkeztetés, házi segítségnyújtás, térítési díj megállapítása iránti ellátási ügyekben.
5.Tulajdonosi nyilatkozatot tesz az önkormányzati vagyon megterhelésével nem járó ügyekben.

6. Dönt a közútkezelői feladatok ügyében önkormányzati vagyon érintően.

2. melléklet

A Szemenye Község Önkormányzata alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolása:
011130 Önkormányzatok és Önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási
tevékenysége
013320 Köztemető-fenntartás és - működtetés
013350 Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok
016080 Kiemelt állami és önkormányzati rendezvények
022010 Polgári honvédelem ágazati feladatai, a lakosság felkészítése
042180 Állat-egészségügy
045120 Út, autópálya építése
045160 Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása
051030 Nem veszélyes (települési ) hulladék vegyes (ömlesztett) begyűjtése, szállítása,
átrakása
064010 Közvilágítás
066010 Zöldterület-kezelés
066020 Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások
072111 Háziorvosi alapellátás
082042 Könyvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása
082044 Könyvtári szolgáltatások
107051 Szociális étkeztetés
107055 Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás
041231 Rövid időtartamú közfoglalkoztatás
041232 Start-munka program – Téli közfoglalkoztatás
041233 Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás
041236 Országos közfoglalkoztatási program
041237 Közfoglalkoztatási mintaprogram
082092 Közművelődés – hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása
104037 Intézményen kívüli gyermekétkeztetés